fredag 15 april 2011
Samtal om visionsutveckling för Arena Rosenholm
Igår kväll höll Karlskrona kommun ett intressant arbetsmöte för visionsutveckling av Arena Rosenholm. Företaget Skillnad höll i processen. Det var ett femtiotal företrädare på plats, med representanter från idrott- och fastighetssfären.
På mötet framfördes olika åsikter om vad en vision för Arenan Rosenholm ska innehålla. En hel del samtalade om det mest akuta: som problematiken med omklädningsrum. Men kortsiktiga mål räcker inte. En vision måste också innehålla långsiktiga visioner för framtiden. Något som visionsgrupperna tog fasta på!
En spännande tanke som visionsgrupperna jobbade fram var ett virtuellt träningscenter som kombinerar hälsa med IT-teknik. En spännande tanke tycker jag själv, och jag ska be Näringslivsenheten titta på det redan nu – vilka innovativa företag arbetar i nuläget med en sådan koppling? Kanske något som TelecomCity, BTH, näringslivet och kommunen kan spinna vidare på för Arenautvecklingen.
En annan tanke som var angelägen för många var en mer attraktiv angöring. Och då presenterades en kreativ och tilltalande idé: ”Bo på ubåt”! Tänk att kunna erbjuda barnen och ungdomarna ett stort ubåtsskrov som sovsal när de är på träningsläger ute på arenan; samtidigt som ubåtsmuseet med Neptun invigs!
Sist förankrades beslutet igår bland deltagarna att inleda dialoger med den yngre målgruppen – för att lyssna på hur nästkommande generation önskar att arenan ska utvecklas. Samt kommer vi också att ta initiativ till ett utvecklingsråd med representanter från näringslivet och idrottssektorn.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag tycker att det som händer runt arenan är otroligt spännande. Blekinge Health Arena är ett exempel på ett ett projekt som jag verkligen tror kan hjälpa till att katalaysera tillväxt i Karlskrona och regionen. En växande besöksnäring genom att skapa unika anledningar att besöka Karlskrona samt att komma tillbaka om och om igen. Det har även potentialen att skapa nya hälsorelaterade tekniker och affärsmodeller som kan säljas på en global marknad.
SvaraRadera