måndag 31 maj 2010

Karlskronas utveckling och goda opinionssiffror


Förra veckan tog vi ett stort steg framåt för Karlskronas utveckling. Stena Line och Karlskrona kommun kommer att bilda ett samägt bolag för att gemensamt driva en del av Verköhamnen. Det blev en lång debatt i kommunfullmäktige som slutade med att en klar majoritet av fullmäktiges ledamöter ställde sig bakom vårt förslag till samägt bolag.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet ville hellre bilda ett kommunalt~bolag. Anmärkningsvärt är att Socialdemokraterna till varje pris ville stoppa denna möjlighet genom att strida för kommunalt monopol. Vänsterpartiet talade om förskingring. Jag tror att det var första gången som många av oss fick en sådan anklagelse på oss. Jag kan bara konstatera att vi behövs för Karlskronas framtida utveckling. Att låta Vänsterpartiets värderingar få påverka Sveriges och Karlskronas utveckling genom vänsterexperimentets politik vore förödande.

Alliansen har gått om!
Det svänger dramatiskt i opinionen. Alliansen är nu större än de rödgröna enligt DN/Synnovates stora majmätning som publicerats på DN.se. De rödgröna partierna når idag 46,5 % av väljarkåren medan Alliansen når hela 48,3 %. Och siffrorna är statistiskt säkerställda. Intressant att notera är att ju mer de rödgröna syns i media med Mona Sahlin i täten, desto sämre blir deras opinionssiffror. Men vi får inte slå oss till ro med detta, hårt arbete kommer att krävas från oss alla.

Slaget om de unga
Drygt 497 000 väljare kommer att för första gången rösta i riksdagsvalet. Det är 65 000 fler förstagångsväljare än vid förra valet och historiskt sett flest förstagångsväljare någonsin.

Förstagångsväljarna följer inte traditionella nyhetskanaler i samma utsträckning som andra väljare. Ungdomars uppmärksamhet får vi på Facebook, Internetsajter och andra platser där ungdomar rör sig.

Vi Moderater har en bra ungdomspolitik. Nu ska vi kommunicera den, på ungas villkor och där de unga är. Gå gärna in på vår webbsida [ http://www.ungikarlskrona.se/ ]www.ungikarlskrona.se och sprid den till era nätverk.

I början av förra veckan var jag och besökte KFH, Karlskrona Företags och Hantverksförening. De hade noterat vår satsning på ungdomar, Ung i karlskrona. För unga i Karlskrona är det viktigt att vi skapar~möjligheter för att fortsätta utveckla lärlingssystem och mentorskap och att vi blir ännu bättre på att samverka mellan utbildning och näringsliv.

I lördags sågs många av oss för att kampanja på Klaipedaplatsen. Vi delade ut flygblad om den låga arbetsgivaravgiften för unga och flygblad om RUT. Jag tror att vi fick ut ca 700 flygblad och vi hade många bra samtal med våra kommuninvånare. Vi var ett stort och glatt gäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar