torsdag 18 november 2010

Jämställdhet, föryngring och miljardfusk

I Karlskrona driver vi ett projekt, finansierat av staten, inom äldreomsorgen för att bli mer jämställda.

Patrik Persson får en fråga i dagens lokaltidning: Är det jämlikt i äldreomsorgen? Han svarar: "Jämlikt? Nej inte. Jag får full serice. De kokar gröt och bäddar. Jag behöver bara sova själv!"

Jag ser fram emot att följa projektet. Det viktigaste för jämställdheten inom äldreomsorgen tror jag är bra arbetsvillkor för alla de kvinnor som jobbar i vår verksamhet. Möjlighet att påverka sina egna arbetstider, bra scheman, heltidstjänster, engagerade arbetslag, tydligt ledarskap och bra peronaltäthet. Då tror jag att vi blir mer jämställda.Jag ser fram emot att driva frågan kring attraktiv arbetsgivare och att ta fram ett nytt personalprogram, enligt vårt framlagda budgetförslag.

Det är med sorg i hjärtat som jag läser att man befarar mångmiljardfusk inom assistansersättningar för funktionshindrade. Hoppas att detta klaras ut omedelbart.

Våra politiska motståndare har haft stämma om vilka personer de ska tillsätta i sina styrelser och nämnder. Lokaltidningarna pekar på att det är lite förnyelse. Jag har ingen uppfattning eller kommentar till detta, jag kan bara konstatera att jag är stolt över det arbete som vi moderater i Karlskrona har gjort under de sista månaderna. Vi har valt många nya personer, unga personer, äldre nya personer och skapat en fantastisk kombination av nytänk och erfarenhet. Hoppas att tidningarna gör ett färgsprakande reportage om detta.

Titta på kommunstyrelsen, nya ledamöter: Sophia Ahlin, under trettio, Emma Swahn Nilsson, under 40, Nicklas Platow, under 40, Arnstein Njåstad strax över 40. Hälften av de moderata ledamöterna i Kommunstyrelsen är helt nya, och dessutom unga. Och jag själv som är under 40, men inte ny.

Nu tänker jag hugga tag i en ny dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar