måndag 7 september 2009

FÖRSÄKRINGSKASSAN I KARLSKRONA FÅR MINISTERBESÖK

Cristina Husmark Pehrsson kommer till Karlskrona på onsdag för att besöka rehabiliteringsprojekt i Blekinge.
Syftet är att lyfta fram goda exempel på hur man kan arbeta med rehabilitering. Jag hoppas verkligen att förändringen är märkbar jämfört med hur det har sett ut tidigare i Sverige. Med en nära vän som råkade ut för arbetsskada har jag sett på nära håll vilken tid det tog förut innan man kommer till rehabilitering.

Försäkringskassans kontor i Karlskrona är tydligen ett exempel på bra fungerande samverkan mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen kring rehabilitering och stöd till sjukskrivna.

Jag tror att det är viktigt att erbjuda förberedande arbetslivsinriktad rehabilitering till människor med ohälsa eller hinder, och framförallt att sätta in insatserna tidigt. Min barndomsväns historia blev så långdragen att till slut så blev hon bara sämre och sämre och fick börja nyttja hemtjänst. Nu ha det däremot tagit fart och för första gången sedan hon blev dålig är hon helt utan värkmedicin, äntligen.

De människor jag möter som är sjuka och har kontakt med försäkringskassan tycker att det har blivit mycket bättre, trots att sossarna fösöker ge en helt annan mediabild. Tanken är ju att verkligt sjuka måste få riktigt bra vård i ett tidigt stadie, Sossarna skickade 140 personer i förtidspension om dagen 2006. Hur trovärdigt var det!

Jag tänker gå och käka lunch med Christina Husmark Pehrsson på Jaramass brygga. Hoppas att vi blir många moderater som ansluter. Jag tycker att hon har gjort ett kanonjobb i regeringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar