torsdag 24 september 2009

DAGENS KOMMUNFULLMÄKTIGE

Ja, alldeles för ofta känns atmosfären i karlskrona politiken inte bra. T.o.m de äldre ledamöterna suckar, från flera partier. Idag gick alldeles för många över gränsen. Aldrig att jag ger mig in i en sådan rotvälska och ett sådant polariserande. Och det räcker inte med det, det blir t.o.m personliga påhopp.

Alla vi som har fått människors förtroende att fatta beslut om skattebetalarnas pengar har faktiskt ett gemensamt ansvar att bidra till en bra samtalston och att ägna oss åt sakfrågor. Jag tycker att jag bidrog till att höja stämningen genom att ha förberett en motion från oppositionen med bifall från Idrotts- och fritidsnämnden. En liten kort stund av positiv ton blev det. Det spelar ju ingen roll vem som skriver en motion, bara den är bra, eller hur? Och då ska den ju bifallas.

Intressant att följa översiktsplanen! Lysande föredragning av stadsarkitekt Hans Juhlin. Jag blev nöjd med svaret på min fråga kring vindkraft på ett sätt. Det kommer inte bara en strategi utan i samband med översiktsplanen får vi en riktig vindkraftsplan. Dessvärre kommer det inte att gå att bygga särskilt många vindkraft i Karlskrona med anledning av försvarsmakten. Men en tydlighet mot intresserade investerare måste finnas. Jag har själv varit skeptisk mot vindkraftsverk, men i och med energiuppgörelsen kommer det att investeras mycket i vindkraft. Det är hämmande för vår kommuns investerare att försvaret bromsar, men inte mkt att göra ngt åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar